Vergoeding
Hier vindt u de tarieven. U kunt de factuur welke u na het gesprek ontvangt bij uw zorgverzekeraar declareren. Daarvoor gelden bepaalde regels. Uw eigen risico wordt wel altijd aangesproken.

De vergoeding die u ontvangt is afhankelijk van welke zorgverzekeraar en polis u heeft. Informatie over vergoedingspercentages voor niet-gecontracteerde zorg in 2025 zijn te vinden via de consumentenbond.

Bijvoorbeeld:
Een intakegesprek valt onder diagnostiek en duurt 60 tot 90min.
De kosten zijn dan als volgt:

  • Diagnostiek 60 min: €190,88
  • Diagnostiek 90 min: €285,28

Een behandelgesprek duurt 45 tot 60 min. De tijd die gepland is wordt in rekening gebracht.
De kosten per behandelgesprek zijn dan als volgt:

  • Behandeling 45 min: €142,29
  • Behandeling 60 min: €168,94

Het is nooit helemaal te voorspellen hoeveel afspraken u nodig heeft maar we zullen bespreken wat nodig en haalbaar is. Het is verstandig om van te voren bij uw zorgverzekeraar na te gaan wat de regels zijn zodat u precies weet wat u kunt verwachten aan vergoeding.

Hiervoor geldt:

  • Een zuivere restitutiepolis vergoed 100% van mijn tarief. Dit is gelijk aan het NZa tarief (= het tarief wat onze overheid vaststelt). Deze soort polis komt niet meer zo vaak voor.
  • Soms staat er dat u een restitutiepolis heeft, maar deze is in werkelijkheid een combinatie van restitutie- en een naturapolis. Deze combinatiepolissen vergoeden vaak een deel van de ggz-zorg. Er staat bijvoorbeeld: vergoed 100% van het ‘marktwaardetarief’ (= een tarief wat zorgverzekeraars zelf vaststellen). Dit is dus niet 100% vergoeding van mijn tarief! U betaalt dus alsnog een eigen bijdrage. Op deze pagina staat een overzicht van welke aanbieders zulke polissen aanbieden.
  • Uw naturapolis vergoedt een percentage (van 50% tot ruim 80%) van uw behandeling. Artikel 13 Zorgverzekeringswet bepaalt dat u recht heeft op tenminste 75% vergoeding van het ‘marktwaardetarief’ (wat de zorgverzekeraar bepaalt). Niet alle verzekeraars houding zich hieraan. U kunt hiertegen in beroep gaan en een nieuwe afspraak met uw verzekeraar maken.

U ziet: de verschillen in vergoeding zijn groot dus het is belangrijk u van te voren goed te laten informeren. Waarschijnlijk betaalt u een deel zelf.

Het is goed om te weten dat niet alle psychologische problemen vanuit het basispakket van de zorgverzekering vergoed worden. Enkele diagnosen zijn uitgesloten van vergoeding (o.a. werkproblemen, relatieproblemen, aanpassingsstoornissen). Uiteraard is behandeling bij deze diagnosen wel mogelijk indien u dit zelf betaald. Hiervoor gelden dezelfde tarieven als bij verzekerde zorg (zie hieronder).

Mijn tarieven volgen de NZa tarieven; het NZa tarief is het kostprijstarief dat de Nederlandse Zorgautoriteit jaarlijks vaststelt. Mijn tarieven zijn hier te downloaden:

Annuleren
Mocht u onverhoopt niet op de afspraak kunnen komen, dan kan deze tot 24 uur van tevoren kosteloos geannuleerd worden (via telefoon of e-mail). Wanneer u een afspraak niet of niet op tijd (binnen 24 uur) afzegt, dan moet u een gedeelte van het consult zelf betalen omdat ik tijd voor u heb gereserveerd die niet in te vullen is door een andere client. Dit bedrag is 50 euro. U kunt dit nalezen in het tarieven bestand onder de term “no-show”. Dit gebeurt middels een aparte factuur, aangezien deze kosten niet te declareren zijn bij de zorgverzekeraar.

Contractvrij werken
Ik werk voor een deel via contractzorg. Vooral voor langere trajecten binnen de specialistische zorg. Mijn keus om niet met alleen maar contracten met zorgverzekeraars te werken is gebaseerd op het feit dat zorgverzekeraars eenzijdig omzetplafonds in hun contracten opnemen. Een omzetplafond is het maximum aantal cliënten dat een psycholoog mag behandelen per jaar. Om niet alleen met contracten te werken, maakt ruimte voor cliënten die niet meer terecht kunnen bij een organisatie waar het plafond is bereikt. Deze omzetplafonds zijn vaak zo laag dat cliënten in de loop van het jaar geweigerd worden en dit is een van de redenen dat wachtlijsten zo erg oplopen. Ik vind het belangrijk dat de drempel naar zorg laag blijft en wil daarom niet dat de wachtlijst bepaald wordt door de zorgverzekeraar.

Daarnaast houd ik mij, uiteraard, aan alle beroepseisen zoals die gelden in de wettelijke regelgeving.

Losmaken uit de marktwerking zoals de LVVP verwoordt: 

  • ‘ De belangrijkste reden waarom zorgverleners contractvrij werken, is het gevoel van autonomie over de praktijkvoering, niet afhankelijk te zijn van de verschillende eisen van de verzekeraars. Daardoor is er meer vrijheid om de praktijk naar eigen inzicht te voeren en kan de vrijgevestigde zorgaanbieder zelf meer invulling geven aan zijn idee van kwaliteit.’
  • ‘De zorg in Nederland is geregeld volgens het uitgangspunt van (gereguleerde) marktwerking. Dat betekent dat de keuze voor contractvrij werken gezien kan worden als een statement dat u als zorgverlener het niet eens bent met de huidige inrichting van de zorg. Bijvoorbeeld omdat u de machtspositie van de zorgverzekeraars te groot vindt.’